maandag 21 augustus 2017

spaken en banden

Tijdens het laatste fietstochtje van ligfietsers.be had ik onderweg spaakbreuk, twee spaken in hetzelfde wiel, dicht tegen elkaar. Normaal negeer ik een gebroken spaak tot ik thuis ben. Maar twee stuks kon ik niet aan me voorbij laten gaan. Tijdens de middagpauze heb ik die op een minuutje of tien vervangen. en met succes. Het grootste werk was eigenlijk de spaakuiteinden uit de naaf te krijgen. Heeft iemand daar tips voor?

In het laatste deel voelde ik een boebel in mijn wiel. net een flinke hoogte slag. Ik dacht dat het aan het herstelde voorwiel lag. Maar daar was niets aan te zien. Ook na afloop van de tocht bracht nader onderzoek met de hulp van een professional van 2wielen.be.

Toen wij de andere wielen nazagen, viel ons echter wel iets op. Nl de achterband was nogal dringend aan vervanging toe. Er zat behoorlijke slijtage op de flanken van de band waardoor de binnenband de buitenband kapot aan het duwen was. Misschien is 55mm dan toch te breed

Ik had dus tot voor kort een schwalbe All Motion. Na 2500 à 3000km zit hij door zijn flanken, aan het profiel is maar weinig te zien.
Ik kreeg van de uitbater van 2wielen een andere band. Marathon mondiale. Intussen reeds paar 100km gereden, is met zijn 50mm iets smaller maar kwa snelheid vind ik dat hij niet veel moet inboeten. De band mag nog ff blijven :-)
Mogelijk leg ik er volgende zomer kojak op achteraan, heb er nog enkele op overschot, dus als die wat sneller slijten...

Wat zijn jullie ervaringen met achterbanden?

4 opmerkingen:

  1. Je bedoelt onder de vm? Onder de 209 past namelijk geen 50/55mm.

    Ik heb de Marathon Racer 47mm VOUWBAND. De draadband is namelijk een totaal andere en erg slechte band.

    55mm past echt niet in de wielkast van mijn XS.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bij mij is de ruimte in de wielkast van mijn Quest groter gemaakt, zodat de Almotion niet aanloopt. Inmiddels 31.500 km mee gereden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Klinkt als dat je wiel aanloopt in de kast. Laten aftekenen bij Velomobiel.nl/IntercityBike als je met bagage in je fiets zit en laten uitzagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hazo. Ik zit altijd met bagage in de quest nl mezelf. Goed voor 125kg vlees, botten en spek. En een beetje textiel.
    Als ik nog eens in Dronten ben. Zou ik dat kunnen doen. Maar is niet bij de deur vanuit hartje België.

    BeantwoordenVerwijderen