Ja die jongens van Velomobiel.nl gisteren waren ze ze nog aan het maken, vandaag stond het postorderbedrijf al voor mijn deur. Als dat geen service is. In de late namiddag heb ik de gewone buisjes vervangen door de langere en de lichtjes gemonteerd... Rechts zie je het resultaat. Ik moet nog wel eens een afbeelding nemen in den donker. Ik kan de lichtjes laten knipperen en gewoon branden. Helaas heb ik geen gewone afbeelding die ik van het net kan plukken.
Het zijn lichtjes die je normaal in een koersstuur kan inbouwen op het uiteinde. Die geven in dat geval lichten naar achter en opzij. In mijn geval heb ik beide voordelen omgekeerd en krijg ik hetzelfde effect.
Vrijdag reed ik reeds een eerste keer met de tourkap, de ervaring was leuk maar vooral warm. Met gesloten kap, zweet ik me onnozel en krijg ik aanwas van het vizier aan de binnenkant. Dus reed ik vooral met open vizier. Dit laatste zit echter niet muurvast in zijn scharnieren waardoor het bij elk schokje een beetje zakt. het weeg ook iets extra doordat ik een handvatje aan de binnenkant van het vizier plaatste om het zowel te kunnen openen als te sluiten van binnenuit. Het nokje waarin het raampje sluit heb ik een cm omhoog geplaatst in de hoop op die manier iets meer lucht te happen, minder aanwas te hebben en mezelf ook iets minder te chaufferen.
Naar verluid heeft Wim Schermer een oplossing met Velcro om het vizier in elke stand vast te laten staan.
En zo blijven we bezig... Er is nog werk aan de winkel.
Toen ik vrijdag ging fietsen had ik de indruk niet vooruit te komen, ook al reed ik 30kph, het ging me niet af. Ik schrijf het voorlopig af aan mijn slechte conditie en het koudere weer.
Al stel ik me ook de vraag of mijn sporing in orde is. Das een jobke voor volgende week. Hier rijst vooral de vraag hoe ik die sporing moet gaan controleren. Bij de meeste velomobielen die je dat met een soort sporingsbok waarbij je de afstand tot de wielen meet om de sporing af te stellen, maar hoe zit dat bij de quest met de wielen in de kast. ik veronderstel dat ik meet naar de velg waar hij onder de kuip te voorschijn komt. En wat meer is, meet ik de sporing met of zonder gewicht? Ik meen me te herinneren dat tegenwoordig de belasting geen bepalende factor meer is.
Schoenen en slaapvoeten...
Al jaren klaag ik over voze, pijnlijke en slapende voeten als ik langere afstanden rijd met de fiets... Is daar nu eindelijk de oplossing... Misschien. Overlaatst moest ik mijn voeten laten onderzoeken binnen het kader van al dan niet aangepaste werkschoenen met ingewerkte zolen. Ik stelde gelijk ook de vraag aan de ortopedist ivm die voze voeten. Zegt meneer simpelweg dat mijn fietsschoenen te smal zijn
Na al die jaren zou de oplossing zo simpel zijn... Het is het proberen waard. Vrijdag had ik ook al de eerste rit en die was behoorlijk bevredigend op dat vlak, weinig last van het pijnlijke gevoel, wel wat koud, maar das een kwestie van de verluchtingsopeningen in de zool dicht te maken. Valt nog af te wachten op het resultaat bij nog langere ritten.
In onderstaand blogbericht staat mijn verhaal over mijn schoenen die in breedtematen te koop zijn. Ik heb er tegenwoordig ook de zooltjes in die ik van de podoloog heb gekregen.
BeantwoordenVerwijderenhttp://roeifietsen.blogspot.nl/2013/09/to-bont-or-not-to-bont-en-lol.html
Die lichtjes vind ik echt super goed bedacht. Erg goed zichtbaar van achteren zo.
Mijn Sinner-kap had ook een zakkend vizier. Bij Sinner kun je kunststof plaatjes bestellen die ervoor zorgen dat het vizier beter blijft 'hangen'. Aangezien ik een Sinner-kap had, kreeg ik ze gratis. Dat noem ik nog eens service, want ik heb de kap tweedehands van een particulier gekocht.
De WimS oplossing vind ik onhandig. Je wilt in een noddsituatie niet druk zijn met velcro, dan moet de kap gewoon in één beweging omhoog of naar beneden willen en kunnen.
Voor de Quest is er ook gewoon een sporingsbokje te kopen of zelf te maken. Volgens mij bij velomobiel.nl voor €35,-
Bedankt voor de tips. Ik heb vandaag alvast 1 oorzaak voor mijn snelheid (traagheid?) gevonden, het verwonderd me zelfs dat ik nog vooruit kwam, in mijn drie banden zat nog maar anderhalve bar. ik rij meestal op 105% van mijn toegelaten druk.
BeantwoordenVerwijderenDat van sinner ga ik zeker eens opzoeken. lijkt me zeer zeker interessant.
en de tip van de zooltjes moet ik ook eens proberen, de ortopedist dacht echter dat het bij ligfietsen weinig nut zou hebben. Maar wie niet waagt, blijft uiteraard maagd.
Alsof je bij ligfietsen geen druk op de zolen zou hebben? Een goed zooltje helpt zeker. Helaas is er veel verschil in kwaliteit tussen de podologen.
BeantwoordenVerwijderenJe zou eens Keen fietssandalen kunnen proberen: die hebben een nogal brede leest. In de velomobiel is het toch warm genoeg.
BeantwoordenVerwijderenHallo Wouter, bij lange tochten worden je voeten dikker, hierdoor kun je last krijgen van slapende dove voeten. Brede schoenen is dan de oplossing. Sporing meet je vlak onder de carrosserie door, hierbij heb je een stelbok nodig. Alleen in de stuurstangen mist linkse/rechtse draad om dit precies af te stellen. Ik lever een aangepaste waarmee je de sporing precies kunt afstellen. Scheelt een hoop energie en banden. :-))
BeantwoordenVerwijderen